Lekcja 6 – zrzutki

Zrzutki są najoryginalniejszą zasadą shogi. Na początku mogą pomieszać w głowie, ale kiedy sią do nich przyzwyczaić, przynoszą wiele frajdy w rozgrywkach.

Zbite figury zostały położone po prawej strony każdego graczy. Te figury należą teraz do gracza, który je zbił i nazywane są „figurami w ręce”.

W każdej turze gracz ma wybór: ruch figurą na planszy lub zamiast tego, przełożenie figury z podstawki na planszę. Akcja powrotu figury z ręki na planszę nazywa się „zrzutką”. Możesz zrzucić figurę jedynie na wolne pole planszy.

 

Zrzutki mają też inne ograniczenia opisane w lekcji 8. Ale najpierw zobaczmy interesujące przykłady.

Zrzutki problem 1 – bolesna zrzutka


Odpowiedź: Zrzutka gońca na pole 5f tworzy potężne widełki na wieżę i króla. Po ucieczce króla dostaniesz wieżę za darmo!

 

Zrzutki problem 2 – pachnie szach-matem?


Odpowiedź: Technika zwana „złoty na głowę”. Najprostszy kształt matujący. Bardzo użyteczny w aktualnych partiach.

 

Zrzutki problem 3 – bardzo efektywna obrona przed szachem


Odpowiedź: Zrzutki oznaczają, że figury pojawiają się jakby znikąd na planszy! Byliśmy w szachu, ale po zrzutce lancy na 3i to król przeciwnika jest pod atakiem! Efektywna obrona.

 

Zrzutki problem 4 – widełki czy związanie?

Odpowiedź: Związanie nie działa! Po zrzutce wieży pod gońcem np. pole 8e, przeciwnik obroni sie zrzutką pionka na 8c! Prawidłowa odpowiedź to zrzutka na pole 8c i po zrzutce pionka na 8b, zbicie gońca.

 

Teraz już wiemy, że nie tylko możemy zabrać figury przeciwnika z planszy – figury te dołączają też do naszej drużyny!

A więc, gdzie jest ten smok?

Następna lekcja